Hiswa te Water 2017

By | Nieuws

HISWA te Water 29 augustus – 3 september 2017

Binnenkort begint de HISWA te water weer. De grootste in-water bootshow van Noord-Europa wordt dit jaar voor het laatst gehouden in Amsterdam Marina en zal vanaf 2018 plaatsvinden in de Bataviahaven te Lelystad. Naar mijn mening een uitstekend moment om de opzet van de HISWA te Water te veranderen en in de volgende edities ervoor te zorgen dat de Nederlandse Jachtbouw meer zichtbaar wordt. We mogen best wat trotser zijn op onze Nederlandse Jachtbouw en dit ook laten zien aan het publiek (‘ik ben uiteindelijk ook de voorzitter van de branchevereniging HISWA afdeling jachtbouw’).

De laatste twee jaren waren we op de HISWA te Water aanwezig met het luxe en snelvarende motorjacht Sossego Comfort 22, dit jaar tonen we onze laatst gebouwde Noordkaper 43. In deze Noordkaper 43 zijn enkele aanpassingen doorgevoerd en de meest in het oog springende is de anker-constructie die nu geïntegreerd is in de boegspriet. U vindt ons met Noordkaper 43 “Mabetica“ op standnummer E13. Op onze stand kunnen wij u ook informeren over de overige motor- en zeiljachten die wij bouwen en kunt zelfs binnenkijken in de Sossego Comfort 22 en de Enk-Sail 50 door middel van onze nieuwe Virtual Reality Tour. Onze eigen lijn Enk-Yachts wordt gepresenteerd en er is nog een nieuwe ontwikkeling namelijk ‘Enk-Share’; een ‘Boat Share Concept’ om ook de luxe jachtbouw voor een grotere groep mensen bereikbaar te maken door de kosten van een boot te delen. Vergeleken met andere branches staat dit concept in de watersportwereld nog in de kinderschoenen, maar wij geloven erin en informeren u graag. Wij ontmoeten u graag op onze stand E13 van 29 augustus tot en met 3 september 2017, dagelijks van 10.00-18.00 uur.

Tevens wil ik u graag attenderen op ons 25 jarig jubileum, we bestaan in september 2017 25 jaar en dat willen we niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Op 23 september 2017 organiseren wij onze Jubileumdag, tussen 11.00-16.00 uur is iedereen welkom op Stranwei 11 te Makkum. Vele, van de door ons gebouwde, schepen zijn aanwezig en te bezichtigen en er is een kleine nautische lifestyle fair.

Ronald van Enkhuizen

2017

By | Nieuws

2017 wordt voor Gebroeders van Enkhuizen een bijzonder jaar want in september 2017 bestaat ons bedrijf 25 jaar. Dat zijn dan toch momenten dat je terug kijkt en, gelukkig in ons geval, ook vooruit kijkt.

Wij zijn als klein bedrijfje begonnen, een ruimte van 7 bij 7 meter was groot genoeg voor werkplaats en kantoor ineen. Iets wat je je niet meer voor kunt stellen als je ons bedrijf nu ziet. Al vanaf het begin is ons bedrijf een echt familiebedrijf geweest en dat heeft ons altijd goed bevallen, al is de groep werknemers nu veel groter dan het aantal familieleden.

Wij hebben ons ontwikkeld van jachtservice- en jachtinstallatiebedrijf tot een breed watersportbedrijf waarbij we onze roots niet zijn vergeten, nog steeds voeren wij jachtservice en jachtinstallaties uit voor particulieren en andere jachtwerven.

In 1999 hebben we een grote stap gezet door de overname van Jachtwerf Smits op de Strânwei in Makkum. We waren zo eigenwijs dat we vonden dat we zelf beter complete jachten konden bouwen. We kozen ervoor om Noordkaper zeiljachten te gaan bouwen, een prima schip met een fraai ontwerp waar je echt iets moois van kunt maken. Niet stomweg het ontwerp volgen maar net dat beetje extra toevoegen waardoor we ons onderscheiden van de rest, een Noordkaper van Gebroeders van Enkhuizen is duidelijk herkenbaar. Het ziet er niet alleen verzorgd uit maar alles functioneert ook goed. Dat is dan ook meteen hoe wij in het leven staan en wat we verwachten van anderen die werkzaam zijn binnen ons bedrijf…… niet alleen doen wat je moet doen, maar doe het met passie en maak er iets moois van!  De Nederlandse Jachtbouw staat niet voor niets wereldwijd bekend om zijn vakmanschap en kwaliteit. Naast de Noordkaper zeiljachten zijn we ook steeds bezig geweest om andere modellen te promoten, een goede samenwerking met Van der Valk Maritiem heeft geleid tot de bouw van de snelle moderne Sossego motorjachten. Daarnaast hebben wij installaties uitgevoerd op een 24 meter aluminium zeiljacht Truly Classic en  een 60 voet Gerard Dijkstra ontwerp.  Momenteel instaleren wij een 19 x 9 meter catamaran bij N. Dijkstra in Harlingen.

De afgelopen jaren zijn voor de Gebroeders van Enkhuizen goede jaren geweest, de aanpassingen in onze bedrijfsvoering in de magere jaren hebben ertoe geleid dat we nu weer groeien  in omvang en ambities.

Momenteel zijn we druk bezig met de veranderende markt en als jachtbouwbedrijf richten we ons vizier steeds meer op het buitenland. Mensen willen meer comfort en minder zorg, het moet makkelijker worden. Tevens lijkt beleving belangrijker te worden dan bezit, hier moeten we als watersportbedrijf op inspelen en dat doen we ook. Als bedrijf, maar ook als voorzitter van het Jachtbouwbestuur van de HISWA Branchevereniging zorgen we ervoor dat we klaar zijn voor deze nieuwe trend. Zo is er inmiddels een betrouwbare HISWA Boatshare Overeenkomst waarbij meerdere mensen samen één boot kunnen bezitten. Wij zijn enthousiast over dit concept en bieden ook een servicepakket aan om ervoor te zorgen dat het gebruik van het jacht door de verschillende eigenaren op een goede manier verloopt met een uitgebreid onderhoudspakket voor het in conditie houden van het schip.

 

De jachten die tegenwoordig gebouwd worden bieden al veel comfort maar er zijn nog zoveel extra’s mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan het vergemakkelijken van het manoeuvreren met minder handelingen of het ”van- en aan-boord“ komen simpeler maken; op de Enk-Craft Makkum zit een soort ferryboeg die naar beneden klapt voor een gemakkelijke opstap, en zo zijn er nog veel meer ideeën van onze engineers. In onze nieuwe lijn Enk-Yachts hebben wij tal van deze innovaties opgenomen en ook bij de doorontwikkeling van deze nieuwe lijn wordt hier steeds rekening mee gehouden. Momenteel werken wij aan een dealernetwerk voor onze Enk-Yachts zodat onze schepen ook in andere delen van de wereld  verkocht kunnen worden.

U ziet het, we gaan de toekomst voortvarend en vol vertrouwen tegemoet. We doen dit al 25 jaar en hopelijk komen er nog vele mooie jaren bij. Aan de familie Van Enkhuizen zal het niet liggen, de volgende generatie wordt al klaargestoomd om het bedrijf door te kunnen zetten op het moment dat wij én het bedrijf daar aan toe zijn.

De ontwikkeling van een nieuw zeiljacht Enk-Sail

By | Nieuws

Makkum, augustus 2016
ENK-SAIL, het nieuwste model van Gebroeders van Enkhuizen

Sinds 2000 zijn wij dé jachtbouwer van de Noordkaper zeiljachten. Wij zijn een van de weinige werven die nog seriematig stalen zeiljachten bouwen. Niet helemaal seriematig uiteraard, de romp en technische installaties zijn vrijwel steeds gelijk maar de styling en de lay-out van het interieur zijn bij iedere Noordkaper compleet anders.

Wij bouwen de Noordkapers nog steeds, momenteel is er een Noordkaper 43 in aanbouw voor een Duitse klant. Het tijdloze model heeft veel bewonderaars.

Vele, door ons gebouwde, schepen bevaren de wereldzeeën. Onze eigen ervaringen en de feedback die we van onze klanten krijgen hebben we gebruikt bij de ontwikkeling van ons nieuwe model: de Enk-Sail.
Samen met architectenbureau Sea Level hebben we een zeiljacht ontworpen die enorm gebruiksvriendelijk is met een schitterende styling zonder extreem te worden.
We hebben hierbij gekozen voor een aluminium ontwerp. Naast dat het natuurlijk veel lichter is dan staal, wat de zeileigenschappen ten goede komt, is aluminium meer geaccepteerd als bouwmateriaal in de jachtbouw. De Enk-Sail is dan ook een goede cruiser, zelfs in licht weer condities.

Het is een geweldig proces is om zelf een zeiljacht te ontwikkelen. Je kijkt als werf natuurlijk  naar de bouwwijze en de manier waarop je de verschillende componenten in het schip kunt plaatsen. Door de roots van ons bedrijf, dat is 1992 is begonnen als jachtinstallatiebedrijf, vinden wij het dan ook erg belangrijk om de techniek netjes en overzichtelijk in het schip te kunnen plaatsen.

Als mede-eigenaar van een werf kom je zelf te weinig aan varen toe, maar in mijn jaren als stuurman op de kleine handelsvaart en de verschillende zeereizen met onder andere de Noordkapers, heb ik voldoende ervaring opgedaan om te weten wat het is om op zee te varen. Het is goed die kennis te hebben als je met de ontwikkeling van een nieuw zeiljacht begint.

Het is de intentie geweest om een degelijk, comfortabel en goed zeilende cruiser te bouwen. Gemakkelijk te bedienen en gemakkelijk te onderhouden. Wij vinden dat dit erg goed gelukt is.
Op de nieuwe lijn motor- en zeiljachten hebben we een duidelijke stempel gedrukt,  zodat er in de toekomst gezegd kan worden:  “dat is een jacht van de Gebroeders van Enkhuizen, dat zie je gelijk”.

 

Enk-Sail, het ontwerp

Alle goede dingen van de Noordkaper behouden was een vereiste en ook zijn onze ervaringen en de feedback van de Noordkaper eigenaren meegenomen in het nieuwe ontwerp.

“Dus een dekhuis zeiljacht met een mogelijke variabele diepgang, een aparte technische ruimte en een 90 cm hoge en vaste zeereling”.

Een reling lager dan 80 cm zien wij meer als een ‘overboord-val-hulp’ dan dat het voor veiligheid zorgt.  Een vaste zeereling van 90 cm hoogte boven het dek geeft wél veiligheid als er over het dek gelopen wordt en wordt daarom door ons standaard aan boord geplaatst.

De technische ruimte zoals die van de Noordkaper wordt als zeer prettig ervaren. Je kunt overal goed bij, het is overzichtelijk en makkelijk te onderhouden. Dit zie je dus ook zeker terug in het ontwerp van de Enk-Sail.

De ruimte voor het interieur wordt zo open mogelijk gehouden waardoor er vele opties ontstaan. Dus geen dwarsschotten op vaste plaatsen maar geheel op spant gebouwd.
De Nederlandse Jachtbouw staat wereldwijd bekend vanwege de hoge kwaliteit in ‘custom built’ jachten. Deze kwaliteit willen wij ook zeker uitdragen en de jachten die wij bouwen zijn er geen honderd in een dozijn, maar blijven exclusief.  Wat dat betreft kunnen we meeliften op het succes van de grote superjachtbouwers,  die laten elk jaar weer zien dat wij Nederlanders tot de top behoren als het gaat om de bouw van kwaliteitsjachten.

Wij hebben ook geluisterd naar de mensen die bij ons aan boord zijn geweest op de vele bootshows die we in de loop der jaren hebben gedaan. Zo heeft de Enk-Sail50 een groot dekhuis met de mogelijkheid om een ruime kombuis bovendeks te creëren, koken met uitzicht!
Onderdeks zorgen grote sterke ramen in de romp voor veel licht en uitzicht. Er is zelfs een lay-out waarbij je vanuit je bed zowel aan BB als aan SB over het water kunt kijken. Ook in de rondzit van de zithoek beneden heb je uitzicht over het water. Er wordt vaak geklaagd over  het kelder gevoel aan boord van een zeiljacht, op onze Enk-Sail dus niet!

‘Custom built’ bouwen vraagt vaak wel uitleg, mensen zijn vaak gewend te kopen wat ze in de folder zien. Bij een ‘custom built’ boot bepaal je zelf hoe het eruit ziet en welke keuzes je maakt. Dit is ook afhankelijk van wat je van plan bent met het schip te doen. Er is zoveel mogelijk binnen het concept van het jacht dat hier een goede samenwerking tussen de klant en de werf van groot belang is. Met de Noordkapers hebben we bewezen dat we hier goed in zijn, alle eigenaren zijn tot op heden dik tevreden met het schip dat we voor hen gebouwd hebben.

Verder hebben we als werf gekeken hoe we het schip zo rendabel mogelijk kunnen bouwen in een redelijk termijn, want ja als je de beslissing hebt genomen om een jacht te bouwen wil je er graag zo snel mogelijk gebruik van kunnen maken.
Tijdwinst wordt behaald door meerdere zaken gelijktijdig te bouwen. Het interieur kan bijvoorbeeld grotendeels buiten het schip gebouwd worden, zelfs al in de periode dat we met het casco bezig zijn.

Als tuigage is er voor een’ mast top tuigage’ gekozen met optioneel een Solent Rig waarbij er een tweede voorstag profiel geplaats wordt. Er zijn tegenwoordig veel hulpmiddelen beschikbaar zoals elektrische lieren en elektrische rolreef profielen, zowel voor de genua als het grootzeil, waardoor het zeilen op een 50 voeter nog steeds nagenoeg alleen kan worden gedaan. Alle belangrijke vallen, reef- en trimlijnen worden naar de kuip gevoerd.

U leest het, het proces van een nieuw ontwerp is zeer interessant en dan hebben we het hier alleen nog maar over de functionele zaken. Er zijn nog veel meer details die het ontwerp bijzonder gaan maken. Als bouwer vind ik dit heel bijzonder, je ziet dat al je ervaringen en wensen langzamerhand vertaald worden in het ontwerp.

Het is altijd weer bijzondere als we een schip uiteindelijk opleveren aan een klant, voor de klant  begint het met een wens of iets waar hij of zij al jaren van heeft gedroomd. Dan kom je in het bouwproces waar je over vele details gaat nadenken en weer terugziet in de bouw , als het schip dan klaar is besef je dat je iets gebouwd hebt wat iemand intens gelukkig en trots maakt, wij jachtbouwers hebben een fantastisch beroep.

Met veel van onze scheepseigenaren hebben we na de oplevering nog jaren een goed contact om hen met raad en daad bij te staan, maar ook gewoon omdat je samen iets bijzonder moois hebt gemaakt.

Op de komende HISWA te Water in Amsterdam tonen we de Sossego Comfort 22, een snel varend modern motorjacht, maar ook kunnen we u hier van alles vertellen over de overige jachten die we bouwen.  U vindt ons op standnummer A03, graag tot ziens op de HISWA in Amsterdam van 30 augustus t/m 4 september 2016 op bij ons op de werf in Makkum.

Makkum, augustus 2016

Ronald C. van Enkhuizen

Gebroeders van Enkhuizen: Sossego IJsselmeer running

Blog met snelvarend motorjacht Sossego Comfort naar Ancora Boatshow.

By | Nieuws

Met de Sossego Comfort 22  naar de Ancora boatshow

Na de HISWA te water in september 2015, was het tijd voor de Sossego Comfort 22 haar tweede bootshow. Wij zijn aanwezig geweest op de Ancora Boatshow, die werd gehouden van 27 tot en met 29 mei 2016 in Neustad in Holstein. Er was veel belangstelling voor de Sossego Comfort 22, wij hopen dat dit net zo zal zijn op de eerstvolgende bootshow namelijk de; HISWA te water in Amsterdam. De Sossego Comfort 22 is aanwezig op de HISWA te water, die wordt gehouden van 30 augustus tot en met 4 september in de Amsterdam Marina.

De Ancora Boatshow wordt jaarlijks gehouden in Neustad in Holstein, een paar uur varen vanaf Kiel. De show is gestart als lokale bootshow, maar tegenwoordig zijn alle grote merken vertegenwoordigd. Op de beurs worden ook veel snel varende schepen gepresenteerd. Voor ons, als bedrijf, is dit een interessante boatshow vanwege de ligging. Neustad in Holstein ligt namelijk niet ver van Scandinavië, dit vaargebied is zeer geschikt voor de Sossego Comfort 22.

Het jacht wordt, vanaf onze eigen jachthaven, op eigen kiel heengevaren. Deze tocht is meteen een mooie testvaart, waarin het schip voor het eerst het zoute water ‘voelt’.  De Noordzee leidde ons naar Brunsbuttel. Vanuit Brunsbuttel was het langzaam varen richting Kiel via het Kielerkanaal, hier geldt een maximum vaarsnelheid van 8,1 knopen. Na het Kielerkanaal kon de snelheid weer verhoogd worden. Al met al was de tocht naar Neustad in Holstein circa 280 mijl varen.

Op de route van Makkum naar Neustad in Holstein liggen drie sluizen. Als alle drie sluizen ‘meewerken’, moet de tocht in één dag te varen zijn. Het gunstige weerbericht op de dag van vertrek (25 mei) gaf ons de aanleiding om het dan ook in een dag te gaan proberen. Mocht de tocht niet in een dag lukken, dan hadden we nog een dag speling.

Het was alweer een poosje geleden dat ik een dergelijke tocht had gemaakt. Ik had met zeiljachten en in mijn jonge jaren als zeeman het Kielerkanaal al vele malen bevaren, maar de kennis moest weer even opgehaald worden. Op internet is gelukkig alles te vinden, zo ook de speciale regels die op het Kielerkanaal gelden. Uiteindelijk hadden we als Nederlanders toch weer een meevaller, want er hoeft geen passagegeld voor het Kielerkanaal betaald te worden, de kleine sluizen in Kiel zijn namelijk buiten werking.

We hadden besloten om op 25 mei vroeg te gaan varen. Met het tij hoefde geen rekening gehouden te worden, aangezien dit maar een beperkte invloed heeft wanneer er harder wordt gevaren dan 30 knopen. Net uit Makkum kwamen we de eerste sluis al tegen, de sluis bij Kornwerderzand. Toen we in het Makkumerdiep voeren, riepen we de sluis op om ons te melden dat we eraan kwamen. Dit hielp, de sluis stond al voor ons open toen we de pieren bij Kornwerderzand binnenvoeren. Wel moesten de bruggen worden geopend, omdat de doorvaarthoogte met opgaand tij net te hoog was. Aangezien het nog maar half zes ’s ochtends was, was het nog rustig op de Afsluitdijk.  Auto’s die moesten wachten hadden pech, ga je half 6 rijden sta je nog stil.

Rond zes uur ’s ochtends zaten wij al op de Waddenzee en kon de eerste grote etappe naar Brunsbuttel beginnen. De Waddenzee was vlak en rustig. Helaas zijn we de Koegelwieck(sneldienstschip van Rederij Doeksen) niet tegengekomen, die hadden we toch graag even willen inhalen.

De Sossego Comfort 22 is een ruim en zeer comfortabel jacht. De twee stuurstoelen kwamen goed van pas tijdens deze reis. De tocht bracht ons door drukke vaargebieden, waardoor het fijn was om alles met zijn tweeën in de gaten kon houden.

Net voorbij Vlieland stond er een ‘bonkig zeetje’. Aangezien het jacht 22 meter is, moest de snelheid er wat worden uitgehaald. Anders klapte het schip steeds met 60 km/u op het water. Gelukkig gold dit maar voor een klein stukje van de tocht. De laatste boei hebben we gelaten voor wat het is en zijn we richting het oosten gegaan. We zijn dicht tegen de grote vaartroute aan gaan varen, aangezien daar weinig overstekende vaart is. Daarnaast wordt er op deze manier om het ankergebied bij de Bremerhaven heengevaren. Dit zorgde voor kalmte, rust en weinig tegenliggers op de Noordzee; tijd voor koffie en wat lekkers.

Om 13:00 uur meldden we ons bij de sluis van Brunsbuttel. Wederom geluk, de sluis stond open waardoor we gelijk naar binnen konden varen. Tot dusver zat de reis mee en leek het erop dat we het in één dag gingen halen.

In het Kielerkanaal mag je slechts acht knopen varen, iets wat erg lastig is als je net zes uren lang 30 knopen hebt gevaren. Af en toe konden we de power even gebruiken om een zeeschip te passeren. Toen we gewend waren aan de snelheid, konden we genieten van alles om ons heen. Er waren een paar mooie superjachten te bewonderen net voorbij Rendsburg, bij de werf Lürsen. Een tegenvallertje was de afwezigheid van de hangende pont bij Rendsburg. Op foto’s van het Kielerkanaal is deze oeververbinding vaak in beeld. Even verderop  zagen we hem op de wal staan bij een werf, voor onderhoud of een afscheid, ik weet het niet.

Op naar Kiel, waar de kleine sluizen op dat moment buiten gebruik zijn. Hierdoor moesten we bij de grote scheepvaart in de sluis. Er was echter geen grote vaart aanwezig, waardoor we de sluis voor ons alleen hadden. Wederom mazzel dus. Om 19:00 uur varen we de sluis uit. Eerst moesten we even langzaam varen want in de Kielerbocht waren allemaal zeilwedstrijden, het IJsselmeer kan druk zijn maar hier ook. In combinatie met de zeevaart die hier ook rondvoer, was het goed opletten. Een half uurtje later waren we weer op open water en voeren we met 32 knopen op de Oostzee. Na de brug van
Fehrmann wordt het kanaal in een keer erg smal. Het was ondertussen 20:30 uur en dus lekker rustig. We kwamen nog een groot schip tegen, wat later de kustwacht bleek te zijn. We zwaaiden vriendelijk, maar de man aan dek keek nors voor zich uit. Niet veel later werden we opgeroepen: “Dutch Falcon, hier de kustwacht”. We beantwoordden netjes en gingen over naar het opgegeven marifoonkanaal. We kregen te horen dat de maximale snelheid na de brug bij Fehrman 8 knopen is… Tsja, dan is 25 knopen net iets te hard. Gelukkig waren ze in een goede bui en kregen we alleen een reprimande met de melding dat het ons bij een volgende overtreding echt geld gaat kosten. Ze waren vast zo goed gemutst omdat ze Nederland niet tegen gaan komen in het EK voetbal.

De zon begon onderhand al onder te gaan, er is toch wat verschil met de tijd van zonsondergang in Nederland. We hadden nog wel haast, want zo’n vreemde haven kom je het liefste binnen met nog wat daglicht. Bij de uiterton zijn we dan ook meteen weer overgegaan op 32 knopen.

We hebben twee 15 inch Glassbridgeschermen van Raymarine ingebouwd in de stuurstand. De hele reis hebben we een beeldscherm gebruikt voor detailinformatie, de ander werd gebruikt als overzicht.

Tegen 22:00 uur liepen we de Ancora Marina binnen, onze eindbestemming. Het is een zeer moderne en mooie haven. Aan alles is te merken dat het een groot watersportgebied is. Aan de nieuwe gebouwen is de groei van de afgelopen jaren te herkennen.

De haven heeft brede boxen, maar de ruimte naar de tegenoverliggende boxen is maar heel beperkt voor ons jacht. Gelukkig zorgden de hulpmiddelen ervoor dat het een koud kunstje was om haar in de box te krijgen. De Falcon is uitgerust met een 3d joystickbesturing die de boegschroef, hekschroef en de motoren bedient. Samen met de camera’s rondom het schip zorgt dit ervoor dat we de box zonder moeite invaren. Gedurende de bootshow waren er veel mensen die niet geloofden dat het schip tussen de palen voor de box paste.

De bezoekers konden ons vakwerk vaak meer dan waarderen. Onze aanwezigheid aan boord werd bovendien ook erg gewaardeerd, het was blijkbaar bijzonder dat er mensen aan boord waren die het schip daadwerkelijk hadden gebouwd. Het grote verschil tussen de Ancora bootshow en de Nederlandse bootshows is te vinden in de aanwezigheid van importeurs. In het watersportgebied van Ancora zijn meer importeurs aanwezig dan jachtbouwers, dit in tegenstelling tot Nederland. In de Nederlandse bootshows zijn veel kleine werven aanwezig die zonder komst van dealers de boten aan het publiek tonen.

De bezoekers hadden niet verwacht dat het jacht ruim 36 knopen kon varen, verraste blikken dus. Als trotse bouwers hadden we natuurlijk de toegang naar de motorkamer ruim openstaan. Af en toe hoorden we een kreet van verbazing uit de motorkamer komen als ze naast de twee MAN V12 1500PK diesels stonden.

Voor ons is het een prachtige reis en een mooie week geweest. De vele complimenten voor het schip doen een mens goed.

Ronald van Enkhuizen