De ontwikkeling van een nieuw zeiljacht Enk-Sail

By 24 augustus 2016Nieuws

Makkum, augustus 2016
ENK-SAIL, het nieuwste model van Gebroeders van Enkhuizen

Sinds 2000 zijn wij dé jachtbouwer van de Noordkaper zeiljachten. Wij zijn een van de weinige werven die nog seriematig stalen zeiljachten bouwen. Niet helemaal seriematig uiteraard, de romp en technische installaties zijn vrijwel steeds gelijk maar de styling en de lay-out van het interieur zijn bij iedere Noordkaper compleet anders.

Wij bouwen de Noordkapers nog steeds, momenteel is er een Noordkaper 43 in aanbouw voor een Duitse klant. Het tijdloze model heeft veel bewonderaars.

Vele, door ons gebouwde, schepen bevaren de wereldzeeën. Onze eigen ervaringen en de feedback die we van onze klanten krijgen hebben we gebruikt bij de ontwikkeling van ons nieuwe model: de Enk-Sail.
Samen met architectenbureau Sea Level hebben we een zeiljacht ontworpen die enorm gebruiksvriendelijk is met een schitterende styling zonder extreem te worden.
We hebben hierbij gekozen voor een aluminium ontwerp. Naast dat het natuurlijk veel lichter is dan staal, wat de zeileigenschappen ten goede komt, is aluminium meer geaccepteerd als bouwmateriaal in de jachtbouw. De Enk-Sail is dan ook een goede cruiser, zelfs in licht weer condities.

Het is een geweldig proces is om zelf een zeiljacht te ontwikkelen. Je kijkt als werf natuurlijk  naar de bouwwijze en de manier waarop je de verschillende componenten in het schip kunt plaatsen. Door de roots van ons bedrijf, dat is 1992 is begonnen als jachtinstallatiebedrijf, vinden wij het dan ook erg belangrijk om de techniek netjes en overzichtelijk in het schip te kunnen plaatsen.

Als mede-eigenaar van een werf kom je zelf te weinig aan varen toe, maar in mijn jaren als stuurman op de kleine handelsvaart en de verschillende zeereizen met onder andere de Noordkapers, heb ik voldoende ervaring opgedaan om te weten wat het is om op zee te varen. Het is goed die kennis te hebben als je met de ontwikkeling van een nieuw zeiljacht begint.

Het is de intentie geweest om een degelijk, comfortabel en goed zeilende cruiser te bouwen. Gemakkelijk te bedienen en gemakkelijk te onderhouden. Wij vinden dat dit erg goed gelukt is.
Op de nieuwe lijn motor- en zeiljachten hebben we een duidelijke stempel gedrukt,  zodat er in de toekomst gezegd kan worden:  “dat is een jacht van de Gebroeders van Enkhuizen, dat zie je gelijk”.

 

Enk-Sail, het ontwerp

Alle goede dingen van de Noordkaper behouden was een vereiste en ook zijn onze ervaringen en de feedback van de Noordkaper eigenaren meegenomen in het nieuwe ontwerp.

“Dus een dekhuis zeiljacht met een mogelijke variabele diepgang, een aparte technische ruimte en een 90 cm hoge en vaste zeereling”.

Een reling lager dan 80 cm zien wij meer als een ‘overboord-val-hulp’ dan dat het voor veiligheid zorgt.  Een vaste zeereling van 90 cm hoogte boven het dek geeft wél veiligheid als er over het dek gelopen wordt en wordt daarom door ons standaard aan boord geplaatst.

De technische ruimte zoals die van de Noordkaper wordt als zeer prettig ervaren. Je kunt overal goed bij, het is overzichtelijk en makkelijk te onderhouden. Dit zie je dus ook zeker terug in het ontwerp van de Enk-Sail.

De ruimte voor het interieur wordt zo open mogelijk gehouden waardoor er vele opties ontstaan. Dus geen dwarsschotten op vaste plaatsen maar geheel op spant gebouwd.
De Nederlandse Jachtbouw staat wereldwijd bekend vanwege de hoge kwaliteit in ‘custom built’ jachten. Deze kwaliteit willen wij ook zeker uitdragen en de jachten die wij bouwen zijn er geen honderd in een dozijn, maar blijven exclusief.  Wat dat betreft kunnen we meeliften op het succes van de grote superjachtbouwers,  die laten elk jaar weer zien dat wij Nederlanders tot de top behoren als het gaat om de bouw van kwaliteitsjachten.

Wij hebben ook geluisterd naar de mensen die bij ons aan boord zijn geweest op de vele bootshows die we in de loop der jaren hebben gedaan. Zo heeft de Enk-Sail50 een groot dekhuis met de mogelijkheid om een ruime kombuis bovendeks te creëren, koken met uitzicht!
Onderdeks zorgen grote sterke ramen in de romp voor veel licht en uitzicht. Er is zelfs een lay-out waarbij je vanuit je bed zowel aan BB als aan SB over het water kunt kijken. Ook in de rondzit van de zithoek beneden heb je uitzicht over het water. Er wordt vaak geklaagd over  het kelder gevoel aan boord van een zeiljacht, op onze Enk-Sail dus niet!

‘Custom built’ bouwen vraagt vaak wel uitleg, mensen zijn vaak gewend te kopen wat ze in de folder zien. Bij een ‘custom built’ boot bepaal je zelf hoe het eruit ziet en welke keuzes je maakt. Dit is ook afhankelijk van wat je van plan bent met het schip te doen. Er is zoveel mogelijk binnen het concept van het jacht dat hier een goede samenwerking tussen de klant en de werf van groot belang is. Met de Noordkapers hebben we bewezen dat we hier goed in zijn, alle eigenaren zijn tot op heden dik tevreden met het schip dat we voor hen gebouwd hebben.

Verder hebben we als werf gekeken hoe we het schip zo rendabel mogelijk kunnen bouwen in een redelijk termijn, want ja als je de beslissing hebt genomen om een jacht te bouwen wil je er graag zo snel mogelijk gebruik van kunnen maken.
Tijdwinst wordt behaald door meerdere zaken gelijktijdig te bouwen. Het interieur kan bijvoorbeeld grotendeels buiten het schip gebouwd worden, zelfs al in de periode dat we met het casco bezig zijn.

Als tuigage is er voor een’ mast top tuigage’ gekozen met optioneel een Solent Rig waarbij er een tweede voorstag profiel geplaats wordt. Er zijn tegenwoordig veel hulpmiddelen beschikbaar zoals elektrische lieren en elektrische rolreef profielen, zowel voor de genua als het grootzeil, waardoor het zeilen op een 50 voeter nog steeds nagenoeg alleen kan worden gedaan. Alle belangrijke vallen, reef- en trimlijnen worden naar de kuip gevoerd.

U leest het, het proces van een nieuw ontwerp is zeer interessant en dan hebben we het hier alleen nog maar over de functionele zaken. Er zijn nog veel meer details die het ontwerp bijzonder gaan maken. Als bouwer vind ik dit heel bijzonder, je ziet dat al je ervaringen en wensen langzamerhand vertaald worden in het ontwerp.

Het is altijd weer bijzondere als we een schip uiteindelijk opleveren aan een klant, voor de klant  begint het met een wens of iets waar hij of zij al jaren van heeft gedroomd. Dan kom je in het bouwproces waar je over vele details gaat nadenken en weer terugziet in de bouw , als het schip dan klaar is besef je dat je iets gebouwd hebt wat iemand intens gelukkig en trots maakt, wij jachtbouwers hebben een fantastisch beroep.

Met veel van onze scheepseigenaren hebben we na de oplevering nog jaren een goed contact om hen met raad en daad bij te staan, maar ook gewoon omdat je samen iets bijzonder moois hebt gemaakt.

Op de komende HISWA te Water in Amsterdam tonen we de Sossego Comfort 22, een snel varend modern motorjacht, maar ook kunnen we u hier van alles vertellen over de overige jachten die we bouwen.  U vindt ons op standnummer A03, graag tot ziens op de HISWA in Amsterdam van 30 augustus t/m 4 september 2016 op bij ons op de werf in Makkum.

Makkum, augustus 2016

Ronald C. van Enkhuizen