Blog met snelvarend motorjacht Sossego Comfort naar Ancora Boatshow.

By 3 augustus 2016Nieuws
Gebroeders van Enkhuizen: Sossego IJsselmeer running

Met de Sossego Comfort 22  naar de Ancora boatshow

Na de HISWA te water in september 2015, was het tijd voor de Sossego Comfort 22 haar tweede bootshow. Wij zijn aanwezig geweest op de Ancora Boatshow, die werd gehouden van 27 tot en met 29 mei 2016 in Neustad in Holstein. Er was veel belangstelling voor de Sossego Comfort 22, wij hopen dat dit net zo zal zijn op de eerstvolgende bootshow namelijk de; HISWA te water in Amsterdam. De Sossego Comfort 22 is aanwezig op de HISWA te water, die wordt gehouden van 30 augustus tot en met 4 september in de Amsterdam Marina.

De Ancora Boatshow wordt jaarlijks gehouden in Neustad in Holstein, een paar uur varen vanaf Kiel. De show is gestart als lokale bootshow, maar tegenwoordig zijn alle grote merken vertegenwoordigd. Op de beurs worden ook veel snel varende schepen gepresenteerd. Voor ons, als bedrijf, is dit een interessante boatshow vanwege de ligging. Neustad in Holstein ligt namelijk niet ver van Scandinavië, dit vaargebied is zeer geschikt voor de Sossego Comfort 22.

Het jacht wordt, vanaf onze eigen jachthaven, op eigen kiel heengevaren. Deze tocht is meteen een mooie testvaart, waarin het schip voor het eerst het zoute water ‘voelt’.  De Noordzee leidde ons naar Brunsbuttel. Vanuit Brunsbuttel was het langzaam varen richting Kiel via het Kielerkanaal, hier geldt een maximum vaarsnelheid van 8,1 knopen. Na het Kielerkanaal kon de snelheid weer verhoogd worden. Al met al was de tocht naar Neustad in Holstein circa 280 mijl varen.

Op de route van Makkum naar Neustad in Holstein liggen drie sluizen. Als alle drie sluizen ‘meewerken’, moet de tocht in één dag te varen zijn. Het gunstige weerbericht op de dag van vertrek (25 mei) gaf ons de aanleiding om het dan ook in een dag te gaan proberen. Mocht de tocht niet in een dag lukken, dan hadden we nog een dag speling.

Het was alweer een poosje geleden dat ik een dergelijke tocht had gemaakt. Ik had met zeiljachten en in mijn jonge jaren als zeeman het Kielerkanaal al vele malen bevaren, maar de kennis moest weer even opgehaald worden. Op internet is gelukkig alles te vinden, zo ook de speciale regels die op het Kielerkanaal gelden. Uiteindelijk hadden we als Nederlanders toch weer een meevaller, want er hoeft geen passagegeld voor het Kielerkanaal betaald te worden, de kleine sluizen in Kiel zijn namelijk buiten werking.

We hadden besloten om op 25 mei vroeg te gaan varen. Met het tij hoefde geen rekening gehouden te worden, aangezien dit maar een beperkte invloed heeft wanneer er harder wordt gevaren dan 30 knopen. Net uit Makkum kwamen we de eerste sluis al tegen, de sluis bij Kornwerderzand. Toen we in het Makkumerdiep voeren, riepen we de sluis op om ons te melden dat we eraan kwamen. Dit hielp, de sluis stond al voor ons open toen we de pieren bij Kornwerderzand binnenvoeren. Wel moesten de bruggen worden geopend, omdat de doorvaarthoogte met opgaand tij net te hoog was. Aangezien het nog maar half zes ’s ochtends was, was het nog rustig op de Afsluitdijk.  Auto’s die moesten wachten hadden pech, ga je half 6 rijden sta je nog stil.

Rond zes uur ’s ochtends zaten wij al op de Waddenzee en kon de eerste grote etappe naar Brunsbuttel beginnen. De Waddenzee was vlak en rustig. Helaas zijn we de Koegelwieck(sneldienstschip van Rederij Doeksen) niet tegengekomen, die hadden we toch graag even willen inhalen.

De Sossego Comfort 22 is een ruim en zeer comfortabel jacht. De twee stuurstoelen kwamen goed van pas tijdens deze reis. De tocht bracht ons door drukke vaargebieden, waardoor het fijn was om alles met zijn tweeën in de gaten kon houden.

Net voorbij Vlieland stond er een ‘bonkig zeetje’. Aangezien het jacht 22 meter is, moest de snelheid er wat worden uitgehaald. Anders klapte het schip steeds met 60 km/u op het water. Gelukkig gold dit maar voor een klein stukje van de tocht. De laatste boei hebben we gelaten voor wat het is en zijn we richting het oosten gegaan. We zijn dicht tegen de grote vaartroute aan gaan varen, aangezien daar weinig overstekende vaart is. Daarnaast wordt er op deze manier om het ankergebied bij de Bremerhaven heengevaren. Dit zorgde voor kalmte, rust en weinig tegenliggers op de Noordzee; tijd voor koffie en wat lekkers.

Om 13:00 uur meldden we ons bij de sluis van Brunsbuttel. Wederom geluk, de sluis stond open waardoor we gelijk naar binnen konden varen. Tot dusver zat de reis mee en leek het erop dat we het in één dag gingen halen.

In het Kielerkanaal mag je slechts acht knopen varen, iets wat erg lastig is als je net zes uren lang 30 knopen hebt gevaren. Af en toe konden we de power even gebruiken om een zeeschip te passeren. Toen we gewend waren aan de snelheid, konden we genieten van alles om ons heen. Er waren een paar mooie superjachten te bewonderen net voorbij Rendsburg, bij de werf Lürsen. Een tegenvallertje was de afwezigheid van de hangende pont bij Rendsburg. Op foto’s van het Kielerkanaal is deze oeververbinding vaak in beeld. Even verderop  zagen we hem op de wal staan bij een werf, voor onderhoud of een afscheid, ik weet het niet.

Op naar Kiel, waar de kleine sluizen op dat moment buiten gebruik zijn. Hierdoor moesten we bij de grote scheepvaart in de sluis. Er was echter geen grote vaart aanwezig, waardoor we de sluis voor ons alleen hadden. Wederom mazzel dus. Om 19:00 uur varen we de sluis uit. Eerst moesten we even langzaam varen want in de Kielerbocht waren allemaal zeilwedstrijden, het IJsselmeer kan druk zijn maar hier ook. In combinatie met de zeevaart die hier ook rondvoer, was het goed opletten. Een half uurtje later waren we weer op open water en voeren we met 32 knopen op de Oostzee. Na de brug van
Fehrmann wordt het kanaal in een keer erg smal. Het was ondertussen 20:30 uur en dus lekker rustig. We kwamen nog een groot schip tegen, wat later de kustwacht bleek te zijn. We zwaaiden vriendelijk, maar de man aan dek keek nors voor zich uit. Niet veel later werden we opgeroepen: “Dutch Falcon, hier de kustwacht”. We beantwoordden netjes en gingen over naar het opgegeven marifoonkanaal. We kregen te horen dat de maximale snelheid na de brug bij Fehrman 8 knopen is… Tsja, dan is 25 knopen net iets te hard. Gelukkig waren ze in een goede bui en kregen we alleen een reprimande met de melding dat het ons bij een volgende overtreding echt geld gaat kosten. Ze waren vast zo goed gemutst omdat ze Nederland niet tegen gaan komen in het EK voetbal.

De zon begon onderhand al onder te gaan, er is toch wat verschil met de tijd van zonsondergang in Nederland. We hadden nog wel haast, want zo’n vreemde haven kom je het liefste binnen met nog wat daglicht. Bij de uiterton zijn we dan ook meteen weer overgegaan op 32 knopen.

We hebben twee 15 inch Glassbridgeschermen van Raymarine ingebouwd in de stuurstand. De hele reis hebben we een beeldscherm gebruikt voor detailinformatie, de ander werd gebruikt als overzicht.

Tegen 22:00 uur liepen we de Ancora Marina binnen, onze eindbestemming. Het is een zeer moderne en mooie haven. Aan alles is te merken dat het een groot watersportgebied is. Aan de nieuwe gebouwen is de groei van de afgelopen jaren te herkennen.

De haven heeft brede boxen, maar de ruimte naar de tegenoverliggende boxen is maar heel beperkt voor ons jacht. Gelukkig zorgden de hulpmiddelen ervoor dat het een koud kunstje was om haar in de box te krijgen. De Falcon is uitgerust met een 3d joystickbesturing die de boegschroef, hekschroef en de motoren bedient. Samen met de camera’s rondom het schip zorgt dit ervoor dat we de box zonder moeite invaren. Gedurende de bootshow waren er veel mensen die niet geloofden dat het schip tussen de palen voor de box paste.

De bezoekers konden ons vakwerk vaak meer dan waarderen. Onze aanwezigheid aan boord werd bovendien ook erg gewaardeerd, het was blijkbaar bijzonder dat er mensen aan boord waren die het schip daadwerkelijk hadden gebouwd. Het grote verschil tussen de Ancora bootshow en de Nederlandse bootshows is te vinden in de aanwezigheid van importeurs. In het watersportgebied van Ancora zijn meer importeurs aanwezig dan jachtbouwers, dit in tegenstelling tot Nederland. In de Nederlandse bootshows zijn veel kleine werven aanwezig die zonder komst van dealers de boten aan het publiek tonen.

De bezoekers hadden niet verwacht dat het jacht ruim 36 knopen kon varen, verraste blikken dus. Als trotse bouwers hadden we natuurlijk de toegang naar de motorkamer ruim openstaan. Af en toe hoorden we een kreet van verbazing uit de motorkamer komen als ze naast de twee MAN V12 1500PK diesels stonden.

Voor ons is het een prachtige reis en een mooie week geweest. De vele complimenten voor het schip doen een mens goed.

Ronald van Enkhuizen