Blogs

Hoe zeilt nu zo’n stalen jacht?

By 27 december 2019 No Comments

Deze vraag kwam ik tegen als zoekterm op onze Google-pagina, het leek mij goed hier eens op in te gaan. Stalen zeiljachten worden niet zo veel meer gebouwd en ook het aantal scheepswerven die seriematig stalen zeiljachten bouwen is in de loop der jaren afgenomen. Er zijn vooroordelen over een stalen zeiljacht. Een veel gehoorde kreet: ‘Ze zijn zwaar en niet vooruit te branden, ze roesten en vragen veel onderhoud’.

Gebroeders van Enkhuizen is 20 jaar geleden begonnen met het semi seriematig bouwen van custom stalen zeiljachten; de Enksail Noordkaper. Het ontwerp van Martin Bekebrede vonden wij meteen al mooi, het is tijdloos stoer en een schip waar wij als installateur onze kwaliteiten goed kunnen toepassen. De Enksail Noordkaper wordt gebouwd in en serie van schepen vanaf 40 voet lengte, de grootste die wij kunnen bouwen zal niet groter zijn dan 80 voet.

Zelfs wij en eenieder ander die voor de eerste keer met dit jacht zeilt, zijn toch elke keer verrast over de zeileigenschappen van het schip. Ja, de Enksail Noordkaper is een stoer sterk gebouwd schip en vaak is het met een complete uitrusting en de zeer grote tankcapaciteiten een zwaar schip. Ook de degelijke bouwwijze die het schip haar uitstraling geeft maakt het wat dat betreft niet lichter.

Martin Bekebrede heeft er in zijn ontwerp goed rekening mee gehouden. Door extra lood in de langkiel en extra M2 zeil wordt het gewicht gecompenseerd. Hierdoor zijn de zeileigenschappen goed. Een Enksail Noordkaper 43 die in 2019 met de ARC+ Race de oceaan overstak kwam dan ook als vierde aan in haar klasse met 19 deelnemers. Het schip heeft hiermee bewezen dat het echt een goede cruiser is.

Gedurende de reis is er veel comfort en door het gewicht van het schip, in verhouding tot de lengte, is er ook veel ruimte. De Enksail Noordkaper 43 kan dan ook 1100 liter diesel meenemen en de watertanks van 550 liter in combinatie met een watermaker maken het mogelijk elke dag lekker te douchen, sommige mensen zijn van mening dat je moet afzien tijdens het zeilen maar het kan dus ook comfortabel, zeker als je het fraaie dekhuis van de Enksail Noordkaper dan ook nog tot je beschikking hebt.

Terugkomend op het zeilen met een stalen zeiljacht. Het hoeft dus niet een moeilijk op gang komend schip te zijn. Het hangt echt geheel af van de rompvorm en het zeiloppervlakte moet natuurlijk wel aangepast worden aan het gewicht van het schip. De Volvo Ocean race zal er natuurlijk niet mee gevaren worden, zo realistisch moet je ook zijn maar het kan zeker een goede cruiser zijn.

Wij hanteren de slogan:  “Fun to sail in comfort and safety“.

De Enksail Noordkaper 43 heeft circa 9 knopen wind nodig om leuk te zeilen met haar standaard zeilen. Uiteraard kan het gebruik van lichtweer-zeilen de prestatie bij minder wind sterk verbeteren. Omdat de Enksail Noordkaper een langkiel is moet het wel inleveren bij aan de windse koersen, maar wie zeilt er nu nog plezierig 30 graden aan de wind bij wat golfslag. De Enksail Noordkaper gaat tot circa 40 graden aan de wind. Afhankelijk van de wind en de koers vaart het schip tot circa 8 knopen. Als daggemiddelde op lange reizen gaan we uit van ongeveer 150 zeemijl per dag.

Het grote voordeel van het ontwerp van de Enksail Noordkaper is dat je door het diepe volle onderwaterschip in het voorschip bij aan de windse koers niet steeds op de golven slaat, iets wat oncomfortabel is maar ook de snelheid uit het schip haalt. We halen dus minder hoogte maar het blijft wel leuk.

Oh ja, ze roesten ook nog en veel onderhoud enzo“…..

Ook dat is te ontkrachten want er zijn tegenwoordig goede en sterke verfsystemen om het schip te conserveren. Roest hoeft dan ook geen item te zijn, als het schip in basis maar op de juiste manier gebouwd wordt. Veel van de Enksail Noordkapers komen elk jaar bij ons terug voor onderhoud. Normaal gesproken hebben we max 1 dag per jaar nodig om het schip in conditie te houden, natuurlijk wel een beetje afhankelijk hoe de eigenaar met het schip omgaat. Eens in de 10 tot 15 jaar worden de schepen overgespoten. Niet omdat het schip roest maar om het weer mooi van kleur en glans te krijgen. De schepen zien er dan na 15 jaar weer uit alsof ze compleet nieuw zijn.

De finish lagen van een stalen schip zijn gelijk aan die van een aluminium of een overgeschilderd polyester schip en ook deze zullen dus na 10 tot 15 jaar de glans verliezen.

Wij hebben op onze werf dan ook, gedurende de bouw en bij de ontwikkeling van de jachten, steeds voor ogen dat het schip in basis goed moet zijn en het moet makkelijk schoon te houden zijn. Dit kost ons bij de bouw soms wat meer werk maar daar hebben de eigenaren nog vele jaren plezier van.

Al met al is staal helemaal niet zo’n rare keuze, ook niet voor een zeiljacht.

Ronald C. van Enkhuizen                                                                                        Makkum, December 2019